Free songs
Home / Zdraví / Vliv antioxidantů na zdraví
Vliv antioxidantů na zdraví

Vliv antioxidantů na zdraví

U některých druhů potravin, obzvláště u ovoce a zeleniny se často setkáváme s pojmem antioxidanty. Řada z nás ví, že jsou to zdraví prospěšné látky, ale málokdo umí vysvětlit z jakého důvodu.

Co jsou antioxidanty?

Pro lidské tělo je naprosto nezbytný kyslík, který ovšem může zároveň vytvářet i škodlivé oxidující látky, které škodí buňkám. A právě antioxidanty jsou látky, které v organismu kompenzují škodlivé účinky probíhajících oxidačních procesů. Jednak to může být výživná látka, jako jsou vitamíny a minerály, jednak enzymy v podobě bílkovin. Antioxidanty hrají klíčovou úlohu v prevenci vzniku některých chronických chorob, jako je například rakovina, srdeční onemocnění, mrtvice, Alzheimerova choroba, nebo šedý zákal.

Péče o zdravý styl spočívající ve správném stravování, dostatku pohybu, nekouření a nepití alkoholu znamená, uvědomit si také procesy v našem těle. Tzv. oxidační stres nastává, když produkce škodlivých molekul (volných radikálů) překročí neutralizační schopnosti obranného systému – antioxidantů. Volné radikály poškozují a ničí zdravé buňky. Mohou pocházet jak z vnitřních procesů (špatný metabolismus nebo zánět), tak mimo tělo v důsledku znečištěného ovzduší, kouření, nadměrného pití alkoholu atd. Z toho je patrné, jak důležitý je zdravý styl pro naše zdraví.

Organismus si vyrábí volné radikály a současně i antioxidanty, pokud optimálně funguje. Avšak s přibývajícím věkem tento systém přestává dokonale fungovat, a proto musíme antioxidační látky tělu dodávat prostřednictvím stravy. Pokud organismus nemá dostatek antioxidantů, začíná proces stárnutí a mohou se objevovat i různé nemoci. Kdo tedy chce být zdravý a co nejvíce oddálit negativní stránku stárnutí, musí především dbát na zdravý styl. Kromě jiného to také znamená úpravu jídelníčku a zařadit do něj co nejvíce ovoce a zeleniny, kde se antioxidanty vyskytují v největším množství. Především ovoce a zelenina nejvýraznějších barev jsou na antioxidanty nejbohatší. Jsou to například pomeranče, červená paprika, rajčata, špenát, mrkev nebo dýně, a to hlavně v syrovém stavu.

Scroll To Top